Mitä hevosihmisen kannattaa ainakin tietää hevosen kipukäyttäytymisestä?

Hevonen peittää kivun mielellään, saaliseläin kun on, ja tämän vuoksi kipuilu jää usein meiltä ihmisiltä huomaamatta, tai tulee esiin liian myöhään. Mitä paremmin ihminen ymmärtää kipua, sitä paremmin hän osaa tulkita eläintä. Ainakin nämä viisi asiaa jokaisen hevosen omistajan kannattaisi tietää hevosen kipukäyttäytymisestä.

1. Hevonen reagoi ärsykkeeseen ilman kykyä analysoida. Sille jää herkästi psyykkisiä traumoja ikävistä tilanteista tai kivusta. Kipua aiheuttanut tilanne voi toimia jatkossakin ärsykkeenä ja
aiheuttaa reaktion, jossa hevonen jännittyy, säikähtää tai pelkää. Hevosen tärkein tehtävä on selvitä tilanteesta hengissä: se reagoi ensin ja havainnoi sen jälkeen.

2. Kipu jaetaan akuuttiin ja krooniseen kipuun. Kivulla on kuitenkin aina tärkeä tehtävä. Ilman kipua hevonen loukkaa itseään, ei osaa varoa vaurioitunutta aluetta ja pahentaa ongelmaa.

3. Kipu ja stressi liittyvät tiiviisti toisiinsa: kipu aiheuttaa stressiä ja stressi kipua. Stressitilaan ja jännittyneeseen kehoon liittyy usein virheellinen tapa hengittää. Jännittynyt hevonen vetää
vatsan sisään ja hengittää pinnallisesti. Syvän, rauhallisen hengitysrytmin tarkoitus on tuoda happea elimistön joka solulle.

4. Hevonen kertoo käyttäytymisellä voinnistaan. Kipeän hevosen luonne muuttuu: se tulee säikyksi, apaattiseksi, masentuneeksi, ahdistuneeksi, väsyneeksi, hermostuneeksi tai vihaiseksi. Satuloidessa se saattaa luimia, näykkiä, potkia, tai muuten puolustaa kipeää kehoaan. Näistä
kipureaktioista jää myös helposti tapa hevosen parannuttua. Jokaisella hevosella on oma perusluonteensa. Oleellista onkin tunnistaa, mikä on sen normaalia käyttäytymistä.

5. Kipu ja johtajuusongelmat sekoitetaan joskus toisiinsa. Hevosella saattaa olla myös yhtä aikaa molempia ongelmia. Fyysisesti huonokuntoinen hevonen on henkisesti heikko. Se menettää johtajuutta hevoslaumassa ja saattaa itsekin haluta vetäytyä, mutta vastaavasti nousee
parantuessaan samalle tasolle. Hevonen saattaa tällöin alkaa parantuessaan haastaa myös ihmistä.

Voiko osteopaatti auttaa hevosen kiputiloissa?

Epäiletkö hevosellasi kipukäyttäytymistä? Osteopatialla voi saada apua erilaisiin kiputiloihin, ja ammattitaitoinen osteopaatti voi myös tukea hevosen toipumista kiputiloista. Ota yhteyttä, niin arvioidaan yhdessä tilanne.

Tavoitat minut numerosta: 040-5924891

Lisää hevosen kipukäyttäytymisestä ja hevosen hyvinvoinnin tukemista voit lukea kirjasta Elinvoimaa ja terveyttä hevosellesi.

Tutustu kirjaan.