Niskakipu ei ole vain meidän ihmisten ongelma - millaista on hevosen niskakipu?

Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että ihmiset kärsivät niskakivuista - yksi päätteellä työskentelyn, toinen ruumiillisten askareiden vuoksi. Myös hevosilla niskakivut ovat melko yleisiä vaivoja, moni eläin kokee niskakivun erityisen hankalana ja jopa pelottavana. Miten niskakipu syntyy, miten sen voi tunnistaa - ja miten sitä voidaan hoitaa?

Turvattomuus. Niska on hyvin herkkää aluetta, koska pää ja aivot ovat lähellä niskaa. Niskakivut tekevät hevosen epävarmaksi, levottomaksi, hermostuneeksi tai säikyksi. Hevonen voi vetäytyä omaan maailmaansa.

Pään varominen. Hevonen ei halua, että kipeään niskaan tai korviin kosketaan. Usein saatetaan tulkita, että kyseessä olisi korvissa oleva kipu - mutta paljon yleisempää on, että kipu löytyy niskasta. Hevosen luonne voi muuttua niskakivun vuoksi paljon. Kipuniska voi tehdä olon niin turvattomaksi, että hevonen alkaa pelätä asioita, mitä se ei yleensä pelkää.

Vaurion syntyminen. Niska saattaa kipeytyä voimakkaasta ohjastuntumasta. Erityisesti nuoren hevosen niska on vielä heikko, jolloin se väsyy ja kipeytyy helposti: sille kannattaa suoda usein hengähdystaukoja ja mahdollisuuksia laskea päätään. Hevonen saattaa myös luontaisesti olla "jännittäjä-tyyppiä" - sen rentoutuminen on hankalaa ja niska kipeytyy sen vuoksi. Myös retkahdusvammat aiheuttavat niskavaivoja: väkisin koppiin lastaaminen tai esimerkki vetopaniikki käytävällä kiinni kytkettynä.

Niskavaivan hoito tehoaa yleensä nopeasti, koska alueen ongelmat ovat usein sekundäärisiä ongelmia. Eli pääsyy niskan kipuiluun löytyy usein muualta hevosen kehosta. Kuitenkin jos hoito aloitetaan, niin ensimmäisenä usein saadaan rauhoitettua niskan kipua ja hevosen valtaa levollisuus ja rauha nopeasti. Kun hevonen vapautuu kivuista, se usein rauhoittuu, laittaa silmät kiinni ja huokaisee.

Hevosen kiputiloista ja niiden auttamisesta voit lukea lisää kirjasta Elinvoimaa ja terveyttä hevosellesi.

Tilaa kirja tästä linkistä.